کود میکرو کامل بنیفر

  • شماره ثبت کودی
  • نوع بسته بندی: کیسه 10 کبلوگرمی
  • نوع مصرف: کشاورزی

از 16 عنصر موردنیاز گیاهان، هفت عنصر آهن (Fe)، روی (Zn)، منگنز (Mn)، بُر (B)، مس (Cu)، مولیبدن (Mo) و كلر (Cl) به مقدار ناچیزی مورد نیاز گیاهان بوده و بدین علت آن‌ها را عناصر كم مصرف و یا عناصر ریزمغذی می‌نامند. عناصر کود میکرو کامل، عناصری لازم و ضروری ولی به مقدار کم برای گیاه بوده، در صورتی که کودهای ماکرو هم عناصری ضروری ولی به مقدار بیشتر برای گیاه هستند. این عناصر غذایی پس از متعادل سازی مصرف كودهای ازته، فسفاته و پتاسیمی نقش خود را در افزایش تولید نشان می‌دهند و بدین معنا است که تا هنگامی که نیاز گیاه به عناصر ماکرو برطرف نشود، عناصر کود میکرو کامل سبب افزایش تولید نخواهد گشت.

کود میکرو کامل (حاوی بور و بدون بور) به دلیل دارا بودن مقادیر بالای عناصر ریزمغذی مانند آهن، روی، مس و منگنز و همچنین عناصر ثانویه منیزیم وگوگرد، نقش بسزایی در برطرف کردن کمبودهای گیاهی دارد. در ترکیب کود میکرو کامل علاوه بر وجود عناصر میکرو، ازت نیز وجود دارد، که سبب افزایش جذب عناصر میکرو می‌گردد. عناصر ریزمغذی بسیاری از عملیات حیاتی و آنزیمی گیاه را تحت تاثیر قرار می­ دهند. با مصرف کود میکرو کامل تا حدی می­ توان، پدیده سال آوری را کنترل کرد و باعث افزایش سطح حاصلخیزی خاک نیز شد.

از 16 عنصر موردنیاز گیاهان، هفت عنصر آهن (Fe)، روی (Zn)، منگنز (Mn)، بُر (B)، مس (Cu)، مولیبدن (Mo) و كلر (Cl) به مقدار ناچیزی مورد نیاز گیاهان بوده و بدین علت آن‌ها را عناصر كم مصرف و یا عناصر ریزمغذی می‌نامند. عناصر کود میکرو کامل، عناصری لازم و ضروری ولی به مقدار کم برای گیاه بوده، در صورتی که کودهای ماکرو هم عناصری ضروری ولی به مقدار بیشتر برای گیاه هستند. این عناصر غذایی پس از متعادل سازی مصرف كودهای ازته، فسفاته و پتاسیمی نقش خود را در افزایش تولید نشان می‌دهند و بدین معنا است که تا هنگامی که نیاز گیاه به عناصر ماکرو برطرف نشود، عناصر کود میکرو کامل سبب افزایش تولید نخواهد گشت. کود میکرو کامل (حاوی بور و بدون بور) به دلیل دارا بودن مقادیر بالای عناصر ریزمغذی مانند آهن، روی، مس و منگنز و همچنین عناصر ثانویه منیزیم وگوگرد، نقش بسزایی در برطرف کردن کمبودهای گیاهی دارد. در ترکیب کود میکرو کامل علاوه بر وجود عناصر میکرو، ازت نیز وجود دارد، که سبب افزایش جذب عناصر میکرو می‌گردد. عناصر ریزمغذی بسیاری از عملیات حیاتی و آنزیمی گیاه را تحت تاثیر قرار می­ دهند. با مصرف کود میکرو کامل تا حدی می­ توان، پدیده سال آوری را کنترل کرد و باعث افزایش سطح حاصلخیزی خاک نیز شد.

با توجه به شرايط خاک‌هاي ايران که اغلب آهکي و دارای pH  بالا هستند، حلالیت كم این عناصر در pH آهكی، شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک، ماده آلی کم، وجود یون‌های كربنات و بی‌كربنات در آب‌های آبیاری و  مصرف زیاد کودهای فسفاته از عواملی هستند، که باعث می­ شود، جذب عناصر کم مصرف (ريزمغذي) از ريشه به سختي صورت ‌گیرد. در اين خاک‌ها فراهمي عناصر ريزمغذي بسيار ناچيز بوده و عدم حضور اين عناصر مي­ تواند، ريال متابولیسم گیاه را مختل و در نتيجه عملکرد پائين وکيفيت نامطلوب محصول را به دنبال داشته باشد. استفاده از کود میکرو کامل حاوی این عناصر به خصوص همراه ماده آلی، گوگرد و باکتری­ های مربوطه باعث بهبود شرایط تغذیه­ ای گیاهان شده و بسیاری از کمبودهای تغذیه­ ای را برطرف می­ سازد.کود میکرو کامل بنیفرحاوی 5 درصد ازت (N)، 4 درصد منیزیم (Mg)، 5 درصدآهن (Fe)، 5/1 درصد روی (Zn)، 5/0 درصد منگنز (Mn)، 25/0 درصد مس (Cu) و08/0 درصد بور (B) می­ باشد، که در تمام مراحل رشد، نیاز گیاه به این عناصر را برطرف می­ کند. وجود این عناصر در حدکفایت برای کامل کردن چرخه رشد و باروری گیاه لازم بوده و عناصر غذایی میکرو را از طریق برگ و ریشه در اختیار گیاهان قرار داده و شرایط مطلوب را برای رشد گیاهان فراهم می‌کند. بنابراین کود میکرو کامل حاوی عناصر ریزمغذی موجب سلامت و شادابی و مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها شده و ماندگاری بیشتر میوه، زودرسی و مقاومت در برابر تنش­ های محیطی را در پی خواهد داشت. عناصر ریز مغذی موجود در کود میکرو کامل علاوه بر نقشی که در افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی دارا می باشد­، در سلامتی انسان و دام که از محصولات گیاهی استفاده می­ کنند، نیز تأثیر به سزایی دارند و این امر به دلیل وارد شدن این عناصر به قسمت های خوراکی گیاهان مانند دانه گندم ، جو و حبوبات یا قسمت های خوراکی سبزیجات و یا میوه ها می باشد، که به عنوان غذای روزمره مصرف می­ شوند. مهم ترین عناصر کم مصرف که در محصولات زراعی مورد نیاز می­ باشند، عبارتند از روی، آهن، منگنز، بور، مس است. حد بحرانی آهن برابر 10، روی برابر 2، ، منگنز برابر 7، مس برابر 1 و بور برابر 1 میلی­ گرم در کیلوگرم خاک می باشد. تحقیقات بر روی محصولات مختلف زراعی و باغی در خاک های آهکی نشان داده­، اولین کمبود از عناصر ریز مغذی، روی و در نوبت بعدی بور و آهن می باشد. کمبود بور در خاک های آهکی غیرشور عمومیت دارد. کمبود عناصر غذایی كم مصرف در بعضی از درختان میوه و محصولات زراعی با توجه به مقدار نیاز گیاه، شرایط رطوبتی، درجه حرارت محیط و میزان آب آبیاری، متفاوت بوده ولی به نظر می‌رسد، سرآمد این عناصر روی (Zn) بوده و علاوه برآن در غلات و درختان میوه منگنز­(Mn)، در چغندرقند بُر­ (B)، در انگور منیزیم (Mg) و منگنز (Mn)، در دانه‌های روغنی آهن (Fe)، در سیب زمینی و پیاز منگنز (Mn) و مس (Cu) و در گیاهان و گل‌های زینتی بُر (B) و آهن (Fe) می‌باشد.

این محصول برای کلیه محصولات زراعی، باغی، گل و گیاهان زینتی قابل استفاده است. بهترین زمان استفاده از این محصولات به صورت محلول پاشی در پاییز و پس از برداشت محصول بوده و اسفند ماه قبل باز شدن شکوفه ها می­ باشد، که تغذیه دراین دو زمان باعث افزایش میوه در درختان خواهد شد. کود میکرو کامل با قابلیت انحلال کامل در آب قابل مصرف در کلیه سیستم­ های آبیاری، جایگذاری عمقی (موضعی،چالکود و نواری) و محلول پاشی می باشد. محصول کود میکرو کامل بنیفر (بدون بور) کاملا عاری از نمک های کلر، سدیم و بور است، که برای مناطق دارای آب و خاک شور بسیار مناسب است.

ویژگی‌های کلی کود میکرو کامل

  • کامل کننده‌ی چرخه‌ی رشد و باروری گیاه
  • کود میکرو کامل باعث افزایش مقاومت گیاهان نسبت به آفات و بیماری‌های گیاهی و عوامل محیطی
  • تامین کننده‌ی سریع ریزمغذی‌های گیاه
  • مناسب برای کلیه محصولات زراعی، باغی، گل و گیاهان زینتی
  • قابلیت استفاده در کلیه سیستم های آبیاری، محلول پاشی و عمقی (موضعی،چالکود و نواری)

زمان مصرف کود میکرو کامل

  • برای گیاهان زراعی: در سه نوبت (ابتدای فصل کشت، ابتدای مرحله رویشی، مرحله زایشی)
  • برای درختان: ( اواخر پاییز تا اوایل بهار)
  • موارد و مقادیر توصیه شده کلی هستند، برای آگاهی از مصرف دقیق تر این کود، نیاز به انجام آزمایش های آب و خاک می باشد و پس از کسب نظر کارشناسان کشاورزی به استفاده از این کود مبادرت نمایید.
  • میکرو کامل همراه با بور برای مناطقی که آب و خاک شور دارند توصیه نمی­ شود.
5/5 (2 نظر)